درجه حفاظت یا IP محصولات چیست و چه مفهومی دارد؟

استانداردها در تمامی محصولات در حال به روزرسانی و بوجود آمدن هستند. استاندارهایی که هر روز برای تولید محصولی با کیفیت بالاتر برای سلیقه مصرف کنندگان. خیلی از این استانداردها بر اساس نیاز انسان ها به وجود می آیند و اگر محصول یک کارخانه این استاندارد را رعایت کند ، قطعا مشتریان زیادی به او اعتماد خواهند کرد.

استانداردها برای این بوجود می آیند که مشتریان بر اساس یک واحد نظارتی که نماینده مصرف کننده است بر تولیدات یک کارخانه نظارت کند. اما آیا این ادعا که یک تولید کننده تا چه میزان این استانداردها را رعایت می کند و یا حد نصاب این استانداردها را در تولیدات خود لحاظ می کند؟ آیا تولید کننده ، استاندارد و گواهینامه و مجوز این استانداردهایی که ادعا می کند را دریافت کرده است؟

درجه حفاظت IP چیست؟

برای پاسخ به این سوالات حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

در محصولی باید یک سری از فرآیندهای تولید را برای اینکه بتوان از آن استفاده نمود و به دست مصرف کننده برسد ، طی کند. این فرآیند در کارخانه تولیدی و یا کارگاه اتفاق می افتد.

استاندادرهای بین المللی

در تمام دنیا برای تولید یک محصول رعایت اصول تولیدی و استانداردهای سطوح مختلف را اخذ نمایید ، مانند استانداردها و گواهینامه های مختلف بین المللی مثل ایزو ، نشان CE ، استاندارد ASTM و موارد دیگر که همگی یک هدف دارند ” بالا بردن کیفیت محصولات ” .

این استانداردها همیشه در حال به روزرسانی و آپدیت هستند تا از حقوق مصرف کننده حمایت کنند. برای اخذ چنین استانداردهایی باید حتما چک لیستی از مواردی که برای تولید یک محصول الزامی است را آماده کنید و بعد درخواست اخذ این استانداردها را به سازمان مربوطه اعلام نمایید.

استاندارد ملی ایران

استانداردها برای تولید خیلی از محصولات باید با شرایط کشورها مطابق باشد ، برای همین ، هر کشوری نیز برای خود دارای یک سازمان استاندارد برای تولیدات محصولات مختلف است.

ایران نیز به تولیدکنندگان محصولات مختلف نشان استاندارد ملی ایران را پس از طی یک سری از بایدها و نبایدها در امر تولید محصولات این نشان را به تولیدکنندگان حوزه های مختلف اعطا می کند.

در صنعت برق و الکتریک استاندارهای مختلفی در حال گسترش و به روزرسانی هستند. مانند استاندارد تولید کابل ، استاندارد انشعابات شبکه ، انتقال هوایی نیرو ، توزیع زمینی نیرو ، تابلوهای برق و غیره که در یک مقاله مفصل در مورد استانداردهای صنعت برق ایران بیشتر توضیح خواهیم داد.

یکی از ویژگی هایی که ما از محصولات مصرفی خود انتظار داریم ، داشتن یک محصول با کیفیت و کاربردی در تمامی شرایط آب و هوایی است.

که این باعث شده که زیر مجموعه ای از استاندارد IEC به نام درجه حفاظت بوجود بیاید.

درجه حفاظت IP چیست؟

درجه حفاظت با کد IP مشخص می شود که زیر مجموعه استاندارد IEC60529 می باشد، که برای اندازه گیری میزان نفوذ آب و گرد و غبار به محفظه های تجهیزات الکتریکی از جمله قاب، موتور، تابلو و غیره می باشد.

پس کد IP صرفا برای تجهیزات الکتریکی و در شکل بزرگتر در صنعت برق کاربرد دارد و هر وسیله ی برقی و الکتریکی که این کد را داشته باشد، در برابر نفوذ آب و گرد و غبار محافظ است.

این کد به همراه 2 رقم به کار برده می شود که روی محصولاتی که استانداردهای این کد را رعایت می کنند، با توجه به آزمایشاتی که طبق جدولی که در انتهای این مقاله عنوان می شود، علامت گذاری و اعلام می شود.

هرچه این دو عدد کد حفاظت IP بزرگتر باشد ، میزان حفاظت محصول در برابر نفوذ آب و گردغبار بیشتر است. عدد اول، یک عدد بین 0 تا 6 است که بیانگر سطح حفاظت در برابر اجسام سخت خارجی و نیز حفاظت افراد را نشان می دهد که عدد 0 پایین ترین و عدد 6 بالاترین سطح محافظت را نشان می دهد.

عدد دوم ، بین 0 تا 8 عددگذاری می شود که نشان دهنده حفاظت محصول در برابر میزان نفوذ آب به داخل آن می باشد. لازم به ذکر است که این عدد تنها برای میزان نفوذ آب استفاده می شود و نه هیچ مایع دیگری. در اینجا هم عدد 0 نشان دهنده کمترین و عدد 8 نشان دهنده بیشترین سطح محافظت در برابر آب را نشان می دهد.

میزان حفاظت از آب و گرد و غبار

جدول شماره یک : توضیح عدد نخست کد آی‌پی مطابق آی‌ئی‌سی ۶۰۵۲۹

رقم اول کد آی پیحفاظت تعریف شده برای افرادحفاظت در برابر جسم خارجینیروی اعمال‌شده بر جسم خارجی
0نیاز به آزمایش نیستنیاز به آزمایش نیستنیاز به آزمایش نیست
1پشت دستاجسام جامد خارجی با قطر ۵۰ میلی‌متر یا بیشتر50 نیوتن
2یک انگشتاجسام جامد خارجی با قطر ۱۲٫۵ میلی‌متر یا بیشتر10 نیوتن
3یک ابزاراجسام جامد خارجی با قطر ۲٫۵ میلی‌متر یا بیشتر3 نیوتن
4یک سیماجسام جامد خارجی با قطر ۱٫۰ میلی‌متر یا بیشتر1 نیوتن
5یک سیمحفاظت شده در برابر نفوذ گرد و غبار1 نیوتن
6یک سیمضد گرد و غبار1 نیوتن
منبع : IP Code

جدول شماره 2 : توضیح عدد دوم در کد آی‌پی IP

رقم دومحفاظت شده در برابرآزمایش شده باجزئیات
0محافظت نشده—–—–
1چکیدن آبچکیدن آب (ریزش عمودی قطرات آب) اثر مضری نخواهند گذاشت.مدت‌زمان: ۱۰ دقیقه
آبی معادل ریزش ۱ میلی‌متر باران در دقیقه
2چکیدن آب هنگام کج‌شدگی تا ۱۵°اگر محفظه تا ۱۵° نسبت به حالت عادی کج شود چکیدن عمودی آب اثر زیان‌باری نمی‌گذارد.مدت آزمایش: ۱۰ دقیقه
آبی معادل ریزش ۳ میلی‌متر باران در دقیقه
3آب افشانده‌شدهریزش آب به صورت افشانه تا زاویهٔ ۶۰° از حالت عمودی اثر زیان‌باری ندارد.مدت آزمایش: ۵ دقیقه
حجم آب: ۰٫۷ لیتر بر دقیقه
فشار: 80 تا 100 کیلو پاسکال
4پاشیدن آبپاشش آب روی محفظه از هر جهتی روی آن اثر زیان‌بار نمی‌گذارد.مدت‌زمان: ۵ دقیقهحجم آب: ۱۰ لیتر بر دقیقه
فشار: ۸۰–۱۰۰ کیلوپاسکال
5جت‌های آبآب افشانده‌شده با یک افشانک (۶٫۳ میلی‌متر) بر روی محفظه از هر جهتی اثر زیان‌بار نخواهد داشت.مدت آزمایش: دست کم ۳ دقیقه
حجم آب: ۱۲٫۵ لیتر بر دقیقه
فشار: 100 کیلو پاسکال از فاصله 3 متری
6جت‌های قوی آبآب افشانده‌شده با جت‌های قوی (افشانهٔ 12.5 mm) بر روی محفظه از هر جهتی اثر زیان‌بار نخواهد داشت.مدت آزمایش: دست کم ۳ دقیقه
حجم آب: ۱۰۰ لیتر بر دقیقه
فشار آب: ۱۰۰ کیلو پاسکال از فاصلهٔ ۳ متر
7غوطه‌وری تا ۱ متردر شرایط تعیین‌شده برای غوطه‌وری از نظر زمان و فشار، نفوذ آب به میزان زیان‌بار به درون محفظه ناممکن خواهد بود (تا ۱ متر غوطه‌وری).زمان آزمایش: ۳۰ دقیقهقوطه‌وری در ژرفای کمینهٔ ۱ متر اندازه‌گیری‌شده از پایین وسیله، و دست کم ۱۵ سانتی‌متر اندازه‌گیری‌شده از بالای وسیله
8غوطه‌وری ورای ۱ مترتجهیز برای غوطه‌وری دائم در آب در شرایط یادشده توسط سازنده مناسب است. معمولاً این به معنای آن است که وسیله آب‌بندی شده‌است. با این وجود، در برخی تجهیزات، به معنای آن است که آب می‌تواند نفوذ کند اما اثر زیان‌باری ندارد.مدت آزمایش: غوطه‌وری مداوم در آب
ژرفای تعیین‌شده توسط سازنده
منبع : IP Code

توضیحات هر عدد از درجه حفاظت

کدام محصولات مارت الکتریک IP دار هستند؟

همانطور که گفته شد ، کد حفاظت مخصوص محصولات و تجهیزات الکتریکی و برقی است. این کد برروی اکثر محصولات مارت الکتریک مشاهده می شود. از این موارد می توان به هواکش های خانگی دمنده که مناسب برای تهویه اماکن دارای رطوبت نام برد که با IP45 و سری VBX به فروش رسانده می شوند.

از دیگر محصولات شرکت دمنده که دارای درجه حفاظت IP هستند می توان به دسته محصولات هواکش های صنعتی ، سانتریفیوژ ها و هواکش های تأسیساتی اشاره کرد.

هواکش صنعتی دمنده | مدل VIS-30D4S | پروانه استیل 30 سانت | با توری محافظ جلو
هواکش صنعتی دمنده | مدل VIS-30D4S | پروانه استیل 30 سانت | با توری محافظ جلو

یکی از برندهای محبوب حوزه روشنایی که لامپ های باکیفیت و درجه یک بدون افت نور تولید می کند، برند دلتا است که تمامی محصولات این شرکت دارای درجه حفاظت IP هستند.

چراغ ال ای دی 150 وات دلتا مدل کارا | سفید (مهتابی)
چراغ ال ای دی 150 وات دلتا مدل کارا | سفید (مهتابی) مناسب برای سوله و کارگاه

اما یکی از زیباترین کارهایی که با آن می توان همه جا را روشن نمود و نورپردازی کرد و رنگ های بسیار متنوعی به آن داد، استفاده از پروژکتور و والواشر است. این محصولات با توجه به نوع کارایی ای که دارند، در اکثر مواقع در فضای باز استفاده می شوند.

اما شرکت صباترانس این نوید را به شما مصرف کنندگان عزیز می دهد که با وجود تکنولوژی های نوین، کلیه محصولات خود را مانند والواشر، پروژکتور ال ای دی، پروژکتور SMD، پروژکتور COB، پروژکتور خیابانی و کلیه محصولاتی که نیاز به محافظت دارند را با درجه حفاظت IP بین IP45 تا IP66 به فروش می رساند.

فروشگاه مارت الکتریک، تنها فروشگاه رسمی آنلاین صباترانس است که تمامی محصولات این شرکت را با ضمانت اصلی صباترانس به فروش می رساند.

فروشگاه رسمی صباترانس
فروش انواع پروژکتور و والواشر با ضمانت رسمی صباترانس

دریافت ” مقاله درجه حفاظت یا IP محصولات چیست و چه مفهومی دارد؟ ” به صورت فایل

دیدگاهتان را بنویسید