راهکاری برای از بین بردن بوی بد توالت

تاریخچه سنگ توالت در دنیا!

شاید براتون خیلی جالب باشه که بدونید که توالت ایرانی یا توالت شرقی یا توالت خاورمیانه ای ، اصلا ایرانی نیست و قدمتش از توالت اصیل ایرانی هم کمتره! ایرانی ها در زمان هخامنشیان به خاطر اینکه به درد مفاصل و پاها اهمیت خاصی میدادن روی نوعی صندلی سنگی مینشستند و اجابت مزاج می کردند! شکل زیر رو ببینید:

توالت ثبت شده ، متعلق به زمان هخامنشیان

اما در طول تاریخ موارد غیر مستندی هم گفته شده که میگن توالت حال حاضر در دستشویی های ما ایرانیان ، متعلق به زمان حمله مغول به ایرانه و چون اونها یک چاله ای تو زمین می کندند و اونجا اجابت مزاج می کردن!

پس از اینجا به بعد یادتون باشه ، اون توالتی که می گن فرنگی ، یک توالت کاملا ایرانی بوده و آبا و اجدادمون روی اون میشستن! هر کدوم از این سنگ هایی که ما بیش از 6 ماه از عمرمون رو ، اونجا سر می کنیم ، هم مزایایی داره ، هم معایبی ، اما از همه اینها بگذریم ، از بین بردن بوی بد این مکان یک مساله ی جهانیه !

توالت یک مکان مهم در زندگی

اگه به یکم عقب تر برگردیم تا همین صد سال پیش ، توالت تو حیاط بود و با گسترش شهرنشینی و آپارتمان سازی ، توالت وارد خونه ها شد و مساله بوی بد از همین جا شروع شد! مخصوصا موقعی که مهمون زیاده ، عیده و رفت و آمد بعد از یک نهار یا شام خوشمزه به داخل توالت هم زیاد میشه!ن

استفاده از توالت فرنگی هم که این روزها تو آپارتمانهای جدید زیاد شده و بهداشت و تمیزی اون یک طرف و همون بوی بد هم یک طرف! اما برای این کار چندین راه مختلف وجود داره که در ادامه میگم بهتون.

راههای برطرف کردن بوی بد توالت

اول از همه باید بدونیم که آیا فرقی بین توالت فرنگی و ایرانی در میزان بوی ایجاد شده ، هست یا نه. که خب باید بهتون بگم که چون بو متشکل از مولکول های بسیار ریزی هستن ، خیلی بین انتشار تو توالت فرنگی و ایرانی نداره، حتی باید بگم که این میزان بو ، در توالت فرنگی بیشتر هم هست . چرا؟ چون طبق تحقیقات انجام شده ، کسی که از توالت فرنگی استفاده می کنه، در حدود دو برابر توالت ایرانی روی سنگ میشینه. پس حالا بیاید باهم با موارد برطرف کردن بوی بد توالت رو بررسی کنیم.

1. استفاده از بوگیر

خب اولین راهکار که به ذهن همه مون میرسه ، استفاده از یک بوگیر قوی و خوش بو هستش که بتونه بوی بد توالت رو جبران کنه ، اما این مورد یک عیب بزرگ داره ، اونم اینکه بوگیر یا خوش بو کننده ، تا چه میزان قدرت انتشار داره و میتونه کل فضای توالت رو خوش بو کنه؟

2. استفاده از سیستم تهویه

خب همه ما میدونیم که داشتن یک تهویه مناسب در توالت ، یکی از مهمترین بخش های یک توالته و انتخاب یک تهویه مناسب ، بهترین راهکار برای خارج کردن بوی بد منتشر شده س. اما انتخاب یک تهویه مناسب چطور ممکنه و وقتی که یک خونه یا آپارتمان آماده میخریم یا اجاره می کنیم ، چطوری میشه که سیستم تهویه اون رو تغییر بدیم؟

انتخاب هواکش مناسب ، بهترین راهکار

اگر از سیستم تهویه یا هواکش استفاده می کنید و بوگیر هم گذاشتین و مرتب اونجا رو با اسپری خوشبو می کنید اما روند از بین رفتن بو خیلی کنده و هنوز هم از این قضیه شاکی هستید ، باید بگم که تنها ایراد ، مربوط به نوع وسیله ی تهویه شماست .

اول از همه ، باید بگم که شما باید حجم توالت منزل خودتون رو بدست بیارید . برای بدست آوردن حجم یک فضا ، کافیه مساحت توالت رو در ارتفاع توالت ضرب کنید ، عدد بدست اومده ، میشه حجم فضای توالت شما به متر مکعب . مثال : طول فضای توالت (3 متر) ضربدر عرض توالت (2 متر) ضربدر ارتفاع توالت (3 متر) یعنی 18 متر مکعب.

بعد از بدست اومدن حجم فضای توالت ، میریم سراغ بهترین و مناسب ترین هواکش. به طور کلی مشخصات هواکش ها به شرح زیر هستن:

  • ابعاد بیرونی هواکش
  • قطر دهانه یا پروانه
  • دور موتور
  • توان مصرفی
  • حجم مکش یا هوادهی
  • شدت صدا (فقط موتور)

حالا میخوام یکی یکی این موارد رو براتون توضیح بدم که بدونید وقتی میخواید یک هواکش مناسب بخرید ، چه چیزهایی رو باید مد نظر بگیرید که البته تو این روزها توصیه می کنم حتما از فروشگاههای اینترنتی معتبر خرید کنید و تا جایی که ممکنه از خونه بیرون نرید.

من یکی از محصولات شرکت معتبر دمنده رو انتخاب کردم و با بررسی اون محصول تمام مشخصاتی که باید برای خرید یک هواکش مناسب درنظر بگیرید رو توضیح میدم.

هواکش خانگی اتولوکس 15 سانت دمنده

ابعاد بیرونی این هواکش 24.5 در 24.5 در 14.5 هستش و دور موتور این هواکش 1900 دور در دقیقه ، پس برای اینکه بخواین یک جایی رو برش بدید ، یا قابی در نظر بگیرید بدونید که باید چه ابعادی رو ببرید ؛ همینجا یه توضیحی در مورد شدت صدای هواکش بدم که شدت صدای تولیدی هواکش ، فقط برای صدای تولیدی موتور دستگاه هستش و اگه شما این وسیله رو در جای خودش مهار نکنید ، صدای تولیدی شما خیلی بیشتر خواهد شد.

مورد بعدی که خیلی مهمه ، قطر دهانه یا پروانه هواکش هستش ؛ معمولا توالت هایی که در آپارتمانها ساخته میشه ، خروجی هوا به پشت بام دارن و این خروجی هوا توسط یک لوله انجام میشه که قطر این لوله دقیقا میشه اندازه ای دهانه هواکش ما داخل اون قرار میگیره ، که اینجا اگر ما بخوایم یک هواکش با ابعاد بزرگتر کار بذاریم ، باید از تبدیل لوله استفاده کنیم .

دور موتور هم هرچی بیشتر باشه ، میزان مکش هم قطعا بیشتر خواهد شد که بعضی از مدلهای هواکش خانگی دور موتور بالاتری هم دارن.

توان مصرفی هم بیان گر قدرت موتور و همچنین میزان مصرف برق هواکش شما داره و هرچی موتور هواکش شما قدرتمند تر باشه ، وات مصرفی اون هم بیشتر خواهد بود.

حجم هوادهی یا مکش ، مهمترین بحث خرید یک هواکش با کیفیته ، تمام فاکتورهایی که در بالا بررسی کردیم ، منتهی می شه به همین حجم هوادهی . حجم هوادهی این مدل هواکش 300 متر مکعب در ساعت هستش ، یعنی برای مثالی که در مورد فضای توالت قبل تر تو همین مقاله بیان کردم یه همچین هواکشی اصولی نصب بشه ، هوای فضای 30 متر مکعبی شما در حدود 5 دقیقه کاملا تخلیه میشه و بوی بد از بین میره . اما این پایان کار نیست ، چراکه شما باید قطر و طول لوله تا فضای خارج از ساختمان رو هم در نظر بگیرید که این باعث میشه یا هواکش قدرتمندتری باید نصب کنید ، یا مدت زمان بیشتری رو برای تخلیه کامل بوی بد اختصاص بدید.

حالا با تمام مواردی که گفتم با خیال راحت می تونید یک هواکش مناسب برای خودتون بخرید.

نکته مهم اینه که از همین مواردی که بررسی کردیم ، می تونید برای فضاهایی که میخواید هواکش نصب کنید استفاده کنید و بر اساس میزان حجم هوادهی یا مکش ، محصول مناسب خودتون رو بخرید.

برای دریافت مقاله ” اساسی ترین راهکار برای رفع بوی بد توالت ” کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید